Speeltuinen in grote problemen door stijgende energieprijzen

Processed with VSCO with c4 preset

Het ministerie van BZK heeft bekend gemaakt dat er extra geld komt voor speeltuinen om de enorm gestegen energielasten te compenseren. Dat geeft op termijn meer lucht aan de honderden speeltuinen in Nederland. Uit de recent uitgestuurde enquête kwam naar voren dat ruim 83% van de speeltuinen in 2023 financieel in de problemen komt. Voor sommige speeltuinen betekent dit zelfs dat ze omvallen.

Minister heeft aandacht voor speeltuinen
We zijn dan ook blij met de aandacht van minister Hanke Bruins Slot voor deze belangrijke voorziening in de wijken en dorpen van Nederland. Met het extra geld hebben gemeenten en provincies de mogelijkheid om voorzieningen met een maatschappelijke functie extra te ondersteunen als dat nodig is. Bijvoorbeeld speeltuinen die te maken hebben gekregen met hoge energiekosten.

Compensatie via gemeenten en provincies
De compensatie wordt uitgekeerd aan de gemeenten en provincies. Zij krijgen de komende jaren tot 2027 tot 400 miljoen per jaar extra uitgekeerd. Dat geld is gemeenten en provincie naar eigen inzicht te besteden. De middelen komen naar verwachting in maart 2023 beschikbaar aan gemeenten. In de tussentijd wordt per gemeente gewerkt aan plannen om deze middelen op de beste manier te verdelen. Het is voor besturen van ontmoetingsplekken dus belangrijk om goed in contact te blijven met hun gemeente hierover.

Plan verder uitwerken
Als LOS zullen wij het proces blijven volgen en jullie op de hoogte houden van de laatste ontwikkelingen.