Jantje Beton registreert het merk LOS als branchevereniging voor speeltuinen en kindervakanties

Website_LOS_nieuws_logo_2000x1750

Goed nieuws. Op 15 november heeft Stichting Nationaal Jeugd Fonds Jantje Beton het nieuwe merk LOS aangevraagd om onder deze naam een branchevereniging te vormen voor speeltuinen en kindervakanties. Op 25 januari van dit jaar is het merk definitief ingeschreven en dat betekent dat Jantje Beton met terugwerkende kracht bescherming geniet op de naam LOS.

Doordat Jantje Beton nu het monopolie heeft op het woord LOS binnen deze branche, kan opgetreden worden tegen andere partijen die identieke of gelijkende merken gaan gebruiken of registreren als merk, aldus Maarten Koolen van intellectueeleigendom.nl.

Koolen geeft meer uitleg over het hoe en waarom van de merkregistratie. Aangezien de merknaam LOS een vrij algemene naam is en er logischerwijs veel merken zijn met deze en gelijkende namen, was het belangrijk om voorafgaand aan de registratieprocedure merkonderzoek te doen. Hierdoor konden we de kansen en risico’s van de merk in kaart brengen.

In overleg met Dave Ensberg-Kleijkers, directeur van Jantje Beton, werd gekozen om de merkaanvraag procedure te starten. Simpelweg, omdat je pas na registratie van een merk zeker weet of je deze mag gebruiken en je niet onverwacht kan worden aangesproken vanwege merkinbreuk.

Zonder registratie zou dat laatste als zwaard van Damocles boven de organisatie blijven hangen en dat is natuurlijk onwenselijk.

Dat het merk nu geregistreerd is, geeft wel een lekker veilig gevoel en ook een sterke positie als iemand toch besluit met deze naam aan de slag te gaan of die hier op lijkt en daarmee voor verwarring zorgt met het merk LOS. De merkbescherming geldt tevens niet alleen voor exact deze merknaam, maar ook voor namen die fonetisch, visueel of conceptueel op LOS lijken.

Super sterke bescherming dus, die geldig is voor 10 jaar en daarna altijd verlengd kan worden, zodat LOS in principe voor altijd bescherming kan genieten.

Lees hier ook hoe je via het merkenbureau van Maarten Koolen jouw merk kunt registreren.