Nieuwe positieflijst voor huis- en hobbydieren

Meisje in dierentuin

Het zal niemand ontgaan zijn: er is een nieuwe positieflijst! Als die lijst ongewijzigd wordt aangenomen kan dat grote consequenties hebben voor een aantal stads- en kinderboerderijen en speeltuinen, met name voor organisaties die hertachtige en/of eekhoorns houden. Die dieren staan immers niet meer op de lijst en mogen dus na 1 januari 2024 niet meer gehouden worden door hobbyhouders. Er is weliswaar een overgangsregeling, maar die is eindig.

Het voorstel voor de nieuwe lijst vind je hier. Zijn er diersoorten waarmee jullie in de problemen komen als de lijst ongewijzigd wordt aangenomen? Geef dat dan zo snel mogelijk door. Dat kan via onze partner secretariaat@vskbn.nl. Dan kunnen zij proberen of deze soorten alsnog op de lijst kunnen komen. vSKBN is de vereniging voor stads- en kinderboerderijen en sinds 1 januari 2022 collectief van LOS.

Reageer snel, want de politiek is terug van reces en de meeste politici zijn dus weer bereikbaar.

Gelukkig is het laatste woord hier nog niet over gesproken. De vSKBN gaat zich de komende tijd ook inzetten voor verruiming van de mogelijkheden voor stads- en kinderboerderijen. Die beschikken immers bijna allemaal over een of meer goed opgeleide dierverzorgers en vallen daarmee in onze ogen zeker niet zomaar onder de categorie hobbydierhouders.