Zorgen over een kind, en nu?

speeltips-68

Weinig aandacht en liefde thuis, ouders die vaak ruzie maken en gaan scheiden, veel pesterijen op school. Elk kind of jongere kan dit soort situaties meemaken. Daarnaast zijn veel kinderen niet veilig in hun eigen huis. Dat kan grote gevolgen hebben, ook op latere leeftijd. Wat kun je als vrijwilliger doen als je een ‘niet pluis’-gevoel hebt?

Als vrijwilliger kun je een belangrijke rol spelen voor een kind in de knel. Maar je weet of ziet niet altijd wat er zich buiten jouw bereik afspeelt. Soms merk je dat een kind zich terugtrekt of juist heel prikkelbaar is. Het is niet altijd makkelijk om de signalen goed te interpreteren. Want hoe weet je nou of een situatie echt zorgwekkend is? En wat kun je doen? Je wilt ouders niet onterecht beschuldigen en moet jij je wel bemoeien met de thuissituatie van het kind? Daarom is er nu een gratis online cursus voor vrijwilligers. Deze is ontwikkeld door de particuliere Augeo Foundation, samen met LOS, de NOV, Humanitas, Scouting Nederland, Steunpunt KinderVakanties en YMCA Jeugdwerk.

Toen ik negen jaar oud was gingen m’n ouders scheiden. M’n vader werd somber en m’n moeder stortte zich heel erg op haar werk. Ik heb veel voor m’n zusje moeten zorgen. Er was weinig ruimte voor ons om verdrietig te zijn. Hierdoor uitte ik het veel op school. Als puber sloeg ik heel erg om. Ik ging andere kinderen pesten. Ik had het heel fijn gevonden als een leraar er doorheen gekeken had, door dat negatieve gedrag.

Aan het werk met concrete casussen

Niet alleen slachtoffers, maar ook vrijwilligers komen aan het woord over hun ervaringen met kinderen met wie het thuis niet goed ging. Je luistert naar hun verhalen, ervaringen en tips, en oefent met allerlei casussen. Hierbij kun je uiteraard kiezen uit een casus die van toepassing is op speeltuinen, zoals: Je bent vrijwilliger en ziet dat Rachid tijdens het spelen veel ruzie maakt.

Wat leer je als vrijwilliger in de cursus?

– Welke stressvolle ervaringen kinderen (thuis) kunnen meemaken
– Hoe je signalen kan herkennen bij kinderen waar het niet goed mee gaat
– Hoe je steun kan bieden aan kinderen die het moeilijk hebben Wat je kan doen wanneer er een vermoeden is van mishandeling

Hoe werkt het?

– Ga naar: augeo.nl en registreer je
– Ga naar de online leeromgeving: www.augeo.nl/nl-nl/vrijwilligers
– De cursus duurt 1 uur, je kunt op elk moment even stoppen en later verder gaan
– Download het certificaat in de cursusomgeving

Kleine stapjes vooruit

Voorzitter van Stichting Sijs te Rotterdam, heeft al eens nare situaties in de speeltuin meegemaakt. Zo merkten ze dat een vrijwilliger dagelijks vanaf 16.00 uur naar de speeltuin kwam. Dat was niet haar taak, maar was natuurlijk wel welkom. “We zijn toch met haar in gesprek gegaan en gaandeweg werd duidelijk dat ze thuis mishandeld werd.” Dus zocht ze beschutting in de speeltuin. Naar aanleiding hiervan is er een anonieme melding gedaan. “Ook was ze na een tijdje bereid om hulpverleners te ontvangen.”

Fijne omgeving en positieve aandacht bieden

Verwacht overigens niet dat een situatie meteen is opgelost. Bij bovenstaande vrijwilliger loopt het proces na twee jaar nog steeds. Daarom is het des te belangrijker dat je ook hulp biedt door een fijne plek te creëren en positieve aandacht te geven. Ook dit komt aan bod in de cursus. Wilma Fennema, voorzitter van speeltuin het Erfgooierskwartier in Hilversum heeft meegedacht over de cursus. “Ik denk dat vrijwilligers van speeltuinen er erg veel aan kunnen hebben, om zo goed voorbereid te zijn op dit soort situaties. Wij denken erover om de e-learning verplicht te gaan stellen aan onze vrijwilligers.”

Er was bij ons thuis veel sprake van geweld. Ook lette niemand erop dat we tandenpoetsten of schone kleren aandeden. Soms douchte ik weken niet. M’n ouders waren niet betrokken. Toen ik 14 was ging ik met een jongen mee naar scouting. Daar kregen we veel positieve aandacht. Als we iets verkeerd deden werden we even apart genomen en werd het besproken, daar heb ik veel van geleerd. Ze ontdekten hoe creatief we konden zijn, dat werd heel erg gestimuleerd.