Als speeltuin verdienen aan de zon

DCIM100GOPRO

Voor stads- en kinderboerderijen en speeltuinen kan de aanleg van zonnepanelen een manier zijn om de energiekosten te verlagen of zelfs geld te verdienen. Maar werkt dat in de praktijk? We vragen twee speeltuinen naar hun ervaring. Het Weitje legde ze op het eigen dak, Oranjekwartier doet mee aan een collectief project.

Natuurspeeltuin Het Weitje uit Hardinxveld-Giessendam vertelde in 2013 in de Speelmail al over de aanleg van hun 12 zonnepanelen. Voorzitter Mark van Dijk ging destijds uit van 6 tot 7 jaar terugverdientijd, terwijl zonnepanelen twintig jaar meegaan. “Dat lukt zeker! We hebben in 6 jaar tijd al ruim € 3500 van de € 4100 terugverdiend. Wij hebben wel zelf de panelen geïnstalleerd, met arbeidsloon van een installatiebedrijf erbij doe je er misschien iets langer over. Toen we de zonnepanelen aansloten hadden we nog een ouderwetse draaimeter, die begon meteen terug te draaien. Dat was wel een eureka moment.” Problemen of storingen zijn er niet geweest. “We spuiten alleen de panelen af en toe schoon, omdat de ondergrond nogal stoffig is. En veel vuil op de panelen verlaagt de opbrengst.”

Uitbesteden bewuste keuze voor Oranjekwartier

De zorg om storingen, onderhoud en papierwerk was voor Oranjekwartier uit Terneuzen een reden om te kiezen voor een collectief project. De vereniging financiert veertig van de 480 zonnepanelen op het dak van een groot bedrijf in Terneuzen. Voorzitter Ronald Roelands: “We zijn gaan nadenken over zonnepanelen omdat we kosten wilden besparen. Maar de investering was fors, meedoen aan het collectief scheelde minstens een derde. We hebben nu zo’n € 12.500,- voor de certificaten betaald, en betalen jaarlijks een klein bedrag aan administratie. Bij toeval kwam het collectieve project op ons pad, toen ze ons gebouw wilden huren voor een informatiebijeenkomst. We waren er snel uit dat dit ook wat voor de speeltuin zelf was. We zijn net begonnen, maar de eerste drie maanden leverden al een paar honderd euro op.”

Ook andere energiemaatregelen

Voor beide speeltuinen staan de zonnepanelen niet op zichzelf. Het Weitje heeft ook het pand geïsoleerd en led-verlichting aangebracht. Oranjekwartier had al een nieuw pand, maar heeft een klik aan-klik uit-systeem aangebracht om te zorgen dat geen apparatuur per ongeluk aan blijft staan. “Zo haal je het maximale uit je zonnepanelen,” vinden beide voorzitters. En hoewel financiën aan de basis staan van de keuze, is duurzaamheid ook een belangrijk aspect. “Het past bij een natuurspeeltuin als het Weitje,” vindt Mark. “Mensen zijn enthousiast als we erop wijzen. Omwonenden hebben inmiddels ook zonnepanelen.” Ronald vult aan: “Wij investeren in duurzaamheid en gebruiken bijvoorbeeld geen plastic meer. Ik vind het alleen nog lastig de kinderen te betrekken, omdat je de zonnepanelen natuurlijk niet ziet liggen.”

Tips van Mark en Ronald

• Vraag meerdere offertes aan, bij Oranjekwartier zat er € 6000 tussen de goedkoopste en de duurste.
  • Let goed op schaduw van de bomen, want anders is er een deel van de dag geen opbrengst.
  • Bereken vooraf of je dak de last kan dragen.
  • Kies een leverancier uit de buurt, dat scheelt voorrijtijd en kosten.
  • Schrijf lokale fondsen aan voor de financiering.