Veiligheid van natuurlijke speelplekken

speel-sportaanleiding-3

Kan je alle natuurlijke elementen zomaar toestaan op een speelplek of moet je juist alles laten keuren? Hoe kan je zien of iets wel of niet veilig is? Welke ondergrond heb je nodig? Deze vragen worden vaak aan Speelplan gesteld. Hieronder antwoord op de meest gestelde vragen!

Bij aanschaf/aanleg van natuurlijke elementen moet je denken aan:

• Het afronden van takken en stammen. Zorg ervoor dat er geen scherpe takken uitsteken of dat randen van stammen e.d. scherp zijn. De norm geeft hierbij R=3mm aan.
• De interne valhoogte. Dus bijvoorbeeld het vallen van een tak op een onderliggende tak bij een boomstam. Deze mag niet hoger dan 60 cm zijn.
• Geen V-vormen aanwezig boven de 60 cm. Dit i.v.m. mogelijke nekbeknelling.
• Zorg ervoor dat “losse” elementen stabiel en goed vast liggen. Dus geen wegrollende boomstappen of stapkeien.
• Houd bij stapstenen, stapstammen etc. een onderlinge afstand tussen de 40 en 70 cm aan.
• De ruimte rondom objecten moet minimaal 150 cm vrij zijn (net als bij “standaard” toestellen).
• Bij een valhoogte boven de 60 cm moet een dempende ondergrond aanwezig zijn. Dit mag in de meeste gevallen gras zijn, mits de valhoogte niet boven de 150 cm uitkomt. Het gras moet dan wel (het gehele jaar) dempend zijn.
• Eventueel kun je er nog voor kiezen om bordjes te plaatsen met uitleg (pas op, kan glad zijn, kan los liggen, je kan hier vies worden). Maar dit is naar eigen inzicht en ook afhankelijk van de grootte van de natuurlijke plek.

Soms is het nodig om deze “zelfgemaakte” spelaanleidingen te certificeren, maar vaak is een risicoanalyse voldoende. Gebruik vooral ook je gezonde verstand. Kinderen mogen best af en toe hun hoofd stoten of met een schram thuis komen. Wat we met z’n allen moeten voorkomen is dat kinderen onverantwoorde en niet in te schatten risico’s tegenkomen. Hier zijn duidelijke spelregels voor opgesteld. Vergeet niet dat natuurlijke materialen, zoals boomstammen ook onderhoud nodig hebben. Misschien nog wel meer dan standaard speeltoestellen. Het hout dat je gebruikt is niet verduurzaamd en zal bijvoorbeeld eerder rotten dan een geïmpregneerde paal of een paal van hardhout. Het is verstandig om wat vaker te controleren en soms moet je onderdelen sneller vervangen dan bij de gebruikelijke toestellen. Het scheelt wel weer dat die onderdelen meestal goedkoper zijn!

Over Speelplan

Speelplan is een onafhankelijk ontwerp-, advies en inspectiebureau en helpt je graag bij het zetten van de juiste stappen. Dit kan bijvoorbeeld d.m.v. het maken van een ontwerp, het begeleiden in een certificeringstraject of het uitvoeren van een risicoanalyse. www.speelplan.nl