Veiligheid op kamp

06-Harskamp_10-6'15_Maissan_009

Veiligheid bij activiteiten op het water
Water heeft een grote aantrekkingskracht op kinderen, niet alleen om te zwemmen, maar ook om allerlei andere activiteiten op te ondernemen. Vlotten bouwen, kanotochten maken, zeilen; er zijn mogelijkheden genoeg. Dit veiligheidsblad gaat over activiteiten op het water met ongemotoriseerde vaartuigen, zoals vlotten, kano’s en roeiboten. Zeilboten en motorboten blijven buiten beschouwing.

Veilig gebruik van bijlen, zagen en messen
Tijdens de kampen werk je soms met bijlen en zagen, bijvoorbeeld tijdens boswerkzaamheden of het voorbereiden van een kampvuur. Veel kinderen zullen ook beschikken over een zakmes als hulpmiddel bij verschillende activiteiten. Voor veel activiteiten zijn bijlen, zagen en messen onmisbare gereedschappen, maar dan moeten ze wel op de juiste manier gebruikt en onderhouden worden. Kijk hier voor alle informatie.

Veiligheid bij droppings en nachtspelen
Wie herinnert zich niet die spannende spooktocht of het terugvinden van de weg in het donker tijdens een dropping? Maar ’s nachts zijn er allerlei risico’s waarmee je overdag geen rekening hoeft te houden. Als wandelaar ben je ’s nachts ook niet zo goed zichtbaar als overdag. Kijk hier voor alle informatie.

Wat te doen bij Teken?
Kampen vinden vaak buiten plaats in een natuurlijke omgeving en daar kunnen teken zijn. In heel Nederland komen teken voor. Ze leven in struikgewassen en hoog gras en zien er uit als kleine spinnetjes. Sommige zijn zo klein dat ze moeilijk te zien zijn, goed controleren op teken is daarom erg belangrijk. Een teekbeet is vaak onschuldig, maar je kunt er ook ziek van worden. De meest voorkomende besmetting is de ziekte van Lyme. Gelukkig kun je zelf maatregelen nemen om de kans op een besmetting zo klein mogelijk te houden. Kijk hier voor alle informatie.