Tweedehandstoestellen

Kinderen bij waterbak

Toen het nieuwe bestuur in 2015 speeltuin De Kapertjes in Hillegom overnam, stonden er nog maar een paar speeltoestellen min of meer overeind. Nu, vier jaar later, staan er 19 mooie speelaanleidingen in de goedbezochte speeltuin. Bijna al die toestellen zijn gerecycled van andere speelplekken.

GEEN GELD VOOR NIEUWE TOESTELLEN

“Door renovatie en de bouw van nieuwe sociale woningen verjongt onze buurt, maar in speelplekken was niet voorzien,” vertelt woordvoerder Saskia. “Toen hebben wij de woningbouw aangeboden de speeltuin nieuw leven in te blazen. Met veel enthousiasme hebben we de paar bestaande toestellen opgeknapt, maar geld voor nieuwe is er niet. Behalve groot onderhoud via de woningbouw en een wijkbijdrage van de gemeente voor kinderactiviteiten zijn we niet gesubsidieerd.”

TWEEDEHANDS

De gouden tip kwam van een vertegenwoordiger van speeltoestellen. Toen duidelijk was dat De Kapertjes niets nieuws kon kopen, wees hij hen op de gemeente Leiden, die veel speeltoestellen aan het vervangen was. Saskia: “Petje af voor Leiden, zoals zij investeren in vernieuwend spelen. Daardoor bleven er verschillende toestellen over die niet in hun concept pasten, maar verder nog prima waren. We hebben veel geluk gehad dat we er daar een aantal van mochten meenemen. Gratis ja, we moesten alleen natuurlijk wel zelf zorgen voor uitgraven, vervoer, opknappen en plaatsen. Hier en daar zag je wat graffiti maar verder was alles in prima staat. En bij de jaarlijkse keuring blijkt ook elke keer dat alles veilig is.”

GOED VOORBEELD DOET GOED VOLGEN

Ondertussen waren in buurgemeente Teylingen ook wat speeltoestellen overbodig geworden. “De woningbouw wist inmiddels dat wij er wel wat mee konden, en zo kwamen er onder meer een klimtoestel, een hanghuisje en een schommel voor de kleintjes bij.” Elk nieuw aanbod van tweedehands materiaal wordt besproken in het samenwerkingsverband van vier speeltuinen in Hillegom. “Bij elke speeltuin past een ander toestel. Zo mogen wij hier vanwege regelgeving geen trampoline plaatsen, maar die hebben ze dan weer bij speeltuin Weerestein. Zo vullen we elkaar goed aan.”

De kinderen maakt het niet uit dat de speeltoestellen bij De Kapertjes wat traditioneler zijn. “Ook als de speeltuin officieel dicht is staan ze aan m’n deur te bellen of ze erin mogen,” lacht Saskia. Haar tip voor andere speeltuinen met een laag budget? “Neem contact op met je gemeente! Zij weten of er toestellen overbodig zijn of op de nominatie staan om vervangen te worden. En omdat ze zowel recyclen als spelen steeds belangrijker vinden, werken ze meestal graag mee aan dit soort slimme oplossingen.”