Technologie is niet van de duivel

photo-of-cup-near-flat-screen-television-2726370-scaled

Met open mond zat hij in mijn woonkamer. De streng gereformeerde Frank was een jaar of acht en zag bij ons thuis voor het eerst in zijn jonge leven een televisie. Een beetje suffe tekenfilmserie was voor hem een droom die uitkwam. Terwijl hij met zijn vinger naar het scherm wees, zei hij de voor mij legendarische woorden: “Dat is van de duivel!”.

Van de duivel of niet, het wonderkastje met bewegende beelden kon de jonge Frank behoorlijk bekoren. Wie naar de duivel keek, solliciteerde op een enkele reis naar de hel, had Frank gehoord. Desondanks heb ik Frank de rest van die middag achter onze televisie laten zitten. Toen pas begreep ik wat ‘aan de buis gekluisterd’ betekent. Het demoniseren van technologie is van alle tijden en alle mensen. Onbekend maakt onbemind. Maar niemand kan de fantasie en vernieuwingsdrift van de mens tegenhouden. Laten we die omarmen!

Als directeur van Jantje Beton krijg ik geregeld opmerkingen over het toegenomen schermgebruik van kinderen. Voor veel mensen is dit de enige reden dat maar liefst 15% van de kinderen nooit buiten speelt: “Als zombies zijn ze vastgeplakt achter al die schermen. Vreselijk!” En daar zit een kern van waarheid in. Deze generatie speelt minder buiten dan vorige generaties. Onder andere vanwege het alternatieve aanbod voor vrijetijdsbesteding op allerlei soorten schermen. Maar dat de technologie bestaat, is op zichzelf geen reden dat kinderen minder buiten spelen.

Uit eerder onderzoek van Jantje Beton blijkt dat 78% van de ouders regels stelt aan het gebruik van sociale media en games. Dat is een relatief hoog percentage, met de kritische kanttekening dat niet alle ouders deze regels daadwerkelijk handhaven. Er is behoefte aan balans: ruimte voor gamen enerzijds en voor buiten spelen anderzijds. Met het goede voorbeeldgedrag van ouders en duidelijke afspraken. Onlangs liet  De Volkskrant zien dat er wereldwijd steeds meer games komen om kinderen meer te laten buiten spelen.

Jantje Beton is met hulp van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport bezig met zo’n game: Play to Move. We hebben in de 21e eeuw juist games nodig die aansluiten bij de belevingswereld van kinderen om hen te verleiden lekker buiten te spelen.

Verbieden of het demoniseren van schermgebruik en games helpt niet. En dat weten streng gereformeerden ook, nu ze tegenwoordig de livestream van het partijcongres van de SGP via YouTube kunnen volgen of hun politiek leider als die bij een talkshow te gast is. Ik vermoed zo dat Frank ziet dat het goed is.

Door: Dave Ensberg-Kleijkers, Directeur-bestuurder Jantje Beton en LOS

Dit artikel verscheen eerder bij Het Goede Leven.