Lekker buitenspelen, ook met slecht weer!

photo-of-kid-wearing-raincoat-while-walking-on-park-3036397

Scouting staat er om bekend dat ze met hun kinderen buitenspelen. Lekker voetballen, hutten bouwen en op avontuur in het bos. Maar hoe gaat dat in zijn werk als het regent? Of zelfs noodweer is? Wendy van Rossum is leiding bij de welpen en communicatieadviseur bij Scouting Nederland. Zij weet dus precies wat er gebeurt in zo’n situatie!

WEL OF NIET BUITENSPELEN?

Wendy: “Eigenlijk verschilt het per leeftijdsgroep wat we gaan doen als het slecht weer is, maar we proberen altijd wel buiten te spelen met de kinderen. Bij Scouting weten de kinderen dat we als het even kan, naar buiten gaan. Ze zijn wel gewend aan een beetje miezer en vinden het daarom niet erg om dan buiten te spelen.” En als het sneeuwt in de winter, dan zijn ze zeker niet binnen te houden. “Als het sneeuwt, dan gooien we alle plannen het raam uit om naar buiten te gaan! Dan gaan we sleeën en gewoon genieten van de sneeuw,” zegt Wendy.

“DE KINDEREN WILLEN ALTIJD GRAAG NAAR BUITEN.”

AFSPRAKEN OVER BUITENACTIVITEITEN BIJ SLECHT WEER

Scouting heeft geen regels als het gaat om buitenspelen als het slecht weer is. De leiding beslist op het moment wat het beste is om te doen. Wendy: “Wel merken we dat de kinderen altijd graag naar buiten willen. Dus als het weer niet te slecht is, gaan we gewoon naar buiten.” Als het miezert, zijn eigenlijk alle spellen wel leuk om buiten te doen, geeft Wendy aan. Wendy: “Dan kan het zijn dat we kiezen om een balspel te doen in plaats van een activiteit waar de kinderen op de grond gaan zitten. Dat is met slecht weer natuurlijk niet fijn.” Scouting zorgt er wel altijd voor dat de kinderen kunnen genieten van het buitenspelen zonder dat ze ziek worden van het slechte weer. “Zodra het hard begint te regenen of te hagelen, dan is het natuurlijk een ander verhaal en verplaatsen we ons naar binnen. Hier kijken we of we de geplande spellen zo kunnen aanpassen dat deze ook binnen te doen zijn.”

BUITENSPEELTIP, ZELFS MET SLECHT WEER

“Ook als het miezert of wat minder mooi weer is vinden kinderen het geweldig om ‘Hollandse Leeuwen’ te spelen,” zegt Wendy. Bij dit spel heb je alleen een grote open ruimte nodig en aan beide zijden van de ruimte zet je twee lijnen, ongeveer 20 meter van elkaar af. In het midden staat 1 speler, de tikker. Zodra de speler ‘Hollandse Leeuwen’ roept, moet de groep van de ene lijn naar de lijn aan de overkant rennen. Als de kinderen door de tikker worden opgetild, dan moeten ze de tikker meehelpen. De speler die als allerlaatst overblijft, heeft het spel gewonnen. Wendy: ”Om het nog spannender te maken, doet de leiding zelf ook mee. Dan moeten de kinderen goed samenwerken om de leiding te pakken te krijgen.”

OVER WENDY

Wendy van Rossum is al sinds haar vijfde lid van Scouting en geeft vanaf haar 17e leiding aan haar eigen groep welpen (kinderen van 7-11). Nadat ze haar afstudeerstage heeft afgerond bij Scouting Nederland, kreeg ze hier een baan aangeboden. Ze werkt nu ruim zes jaar met veel plezier op de afdeling communicatie.

Dit artikel komt van de Speelbeweging van Jantje Beton!