Interactief spelen in Deventer

DSC_0077

Sinds mei 2012 heeft wijk- en speeltuinvereniging de IJssel in Deventer het interactieve toestel Sona. Een boog waaronder je op een vloer met sensoren dans- en reactiespellen kunt doen. Vooral omdat de vereniging variatie wilde, vertelt secretaris Karin. Met de dansboog geven ze ook kinderen met een beperking de kans om te spelen.

Inmiddels wordt het toestel dagelijks gebruikt. “Het leukst is als opa’s en oma’s met hun kleinkinderen dansen. Dan zie je dat dit speeltoestel de generaties verbindt.” “Hoewel we al zo’n 25 toestellen hebben, voegt de Sona nog iets extra’s toe. Anders dan bij de traditionele toestellen, spelen kinderen van alle leeftijden erop. Je ziet ook dat oudere kinderen de kleintjes meenemen in het spel. Als ik het beheer doe, hoor ik hem de hele middag! En ’s avonds gebruikt de
40+ sportgroep de stoelendans en de reactierace weleens bij hun conditietraining.

Stoelendans

De statistieken gebruiken we om te kijken welke spellen het meest in trek zijn. Nu zijn dat het stoelendansspel Freeze, dansspel Battle en het Maanmonster Halloweenspel. Ook de Sinterklaas- en Kerstspellen zijn in december populair. Het toestel is zo ingesteld dat hij elke maand nieuwe spellen laadt. Wij hebben er acht aan staan en dan nog negen spellen waarmee we afwisselen. Het is leuk dat ik ze ook zelf kan aanpassen. Als er veel jonge kinderen zijn, zet ik vaak een raadspel op met dierengeluiden en getallen. In de statistieken zie ik dat we sinds juli vorig jaar met alle activiteiten 6650 koekjes hebben verbrand. In totaal hebben de spelers 314 kilocalorieën per uur verbruikt, dat is 149 kilocalorieën meer dan als je fietst. Toch grappig om te weten.

Aanrader?

Of ik een interactief toestel zou aanraden? Zeker wel! Maar mijn advies is om goed te kijken of een speeltuin de financiering wel kan ophoesten. Naast de aanschafkosten zijn er ook jaarlijkse servicekosten. Voordelen zijn er genoeg. De Sona is een heel ander toestel dat onze speeltuin diversiteit brengt. Het toestel is hufterproof. Er zit maar een knop op en bij normaal gebruik gaat het niet zomaar kapot. Leuk is dat kinderen zelf een niveau moeilijker of ander spel kunnen kiezen, ze hebben snel door hoe dat werkt. Nog een tip: stel in dat het toestel alleen aangaat tijdens openingstijden. In het begin liep er in de avonduren een kat onderdoor en reageerde het toestel met ‘druk eens op de knop?’ Ik schrok me rot!”