Hoe organiseer je activiteiten voor kinderen?

adorable-beautiful-blur-1534125

Kinderen zijn expert als het om spelen gaat. Door kinderen te betrekken bij activiteiten of de (her)inrichting van een speeltuin (kinderparticipatie), kom je dan ook tot het beste resultaat.

De ‘Jantje Beton Aanpak’ kan je een handje helpen. Hierin wordt in zes stappen benoemd hoe je samen met kinderen kan werken aan projecten rondom buitenspelen. Om te achterhalen wat kinderen werkelijk willen doen, is het belangrijk om door te dringen tot de diepere informatielagen: wat kinderen weten, voelen en dromen.

Kinderen gaan met meer plezier naar buiten als zij zélf hebben meegeholpen aan de verbetering van hun speelomgeving. Kinderparticipatie bevordert de ontwikkeling van het kind:

• Kinderen voelen zich gehoord en tonen daardoor meer verantwoordelijkheid voor de speelplek.
  • Kinderen doen creatieve kennis en vaardigheden op die goed zijn voor hun zelfvertrouwen.
  • Kinderen leren hoe ze kunnen opkomen voor hun eigen recht. Het recht om buiten te spelen hoe zij dat zelf willen.

Leuke activiteiten

Naast advies over kinderparticipatie, denkt LOS ook graag mee over leuke kinderactiviteiten in jouw speeltuin. Let bij het afstemmen van een activiteitenprogramma op:

• De leeftijd
    Hoe oud zijn de kinderen en wat vinden ze op die leeftijd leuk? Jonge kinderen hebben een hele andere belevingswereld en spanningsboog dan oudere kinderen.
  • De groepssamenstelling
    Bestaat de groep uit jongens of uit meisjes of uit beide? Er kan een verschil in interesse zijn.
  • De groepsgrootte
    Met drie kinderen kun je moeilijk een voetbalwedstrijd organiseren. Bij creatieve activiteiten is het juist weer belangrijk dat er niet teveel kinderen meedoen.

Na inloggen vind je onderaan deze pagina leuke voorbeelden en handige documenten over kinderactiviteiten.

Handboek Huttenbouwen

Welke maat spijkers gebruik je bij het bouwen van een hut? Welke ondergrond is het meest geschikt voor huttenbouw en welk hout kun je het beste gebruiken? Op die vragen, maar ook vele andere, geeft het NUSO/Jantje Beton Handboek Huttenbouwen een antwoord.

Het handboek is samengesteld door Barbara Muizer vanuit haar ervaring als coördinator van de huttenbouw bij Jeugdland Nieuw-Vennep. Volgens haar kan het boekwerk als leidraad dienen voor iedereen die een huttenbouwactiviteit wil opzetten.

Handboek Huttenbouwen

Meer weten?

Jantje Beton heeft enkele werkvormen beschreven waarmee wij goede ervaringen hebben in het betrekken van kinderen bij projecten op een manier die bij hen past. Pas deze werkvormen toe, probeer ze uit, vul ze aan en varieer!

Bekijk het document van Jantje Beton over kinderparticipatie en bezoek de websites van het Nederlands Jeugdinstituut en JSO.