Mag ik camera’s in de speeltuin hangen?

milosz-klinowski-BW0d0IllW8E-unsplash

We vroegen op het Speeltuin Platform: “Hebben jullie weleens last van jongeren die ‘s avonds nog hangen in en rondom de speeltuin?” De reacties die kwamen waren wisselend. En ook de maatregelen die genomen worden om de speeltuin schoon en veilig te houden. Een van die maatregelen is het ophangen van bewakingscamera’s. We vroegen een aantal speeltuinen hoe zij dit hebben geregeld.

“Hoewel jongeren natuurlijk over het hek kunnen klimmen, is ons in elk geval de laatste jaren niets bekend van vernielingen of achtergelaten troep. Wat dat betreft gedragen jongeren in onze wijk zich keurig netjes!”, zegt Jan van speeltuin de Viking. Dat is bij speeltuin Oranjekwartier wel anders vertelt Ronald. Hij kocht via een veiling een aantal camera’s voor slechts €240,-. “Ze hangen er inmiddels al zo’n zeven jaar, dus het was de investering meer dan waard”, zegt hij. “We hadden last van nachtelijke insluipers. Ze maakten niks kapot, maar we vonden soms wel zakjes wiet in de speeltuin en daar zaten we natuurlijk niet op te wachten.”

AFSCHRIKKEN IS VOLDOENDE

Hoewel de camera’s maar zo’n 8 meter filmen en dus niet alles in beeld brengen, schrikt het de nachtelijke bezoekers wel af. Ronald: “Er zijn soms nog wel jongeren die buiten de speeltuin blijven hangen, maar ze klimmen niet meer over het hek. Bij de ingang staat ook een bord om te waarschuwen dat er camera’s hangen.” Ook Hans van de Speelderij zegt dat afschrikken voldoende is: “Wij leggen altijd uit dat er ook cameratoezicht is en dat we niets met foto’s en beelden doen onder voorwaarde dat we ze niet nog eens aantreffen op een tijdstip dat de speeltuin gesloten is. Dat werkt erg goed. Alleen al het dreigen met publicatie of delen van beelden met de politie geeft een erg preventieve werking.”

OPENBARE RUIMTE VERSUS EIGEN TERREIN

Veel kwam er bij speeltuin Oranjekwartier niet bij kijken vertelt Ronald: “We hebben een bord bij de ingang geplaatst en een protocol geschreven, waarin de bewaartermijn etc. staat, maar verder hoefden we niks met de gemeente te regelen. De camera’s filmen alleen op ons eigen terrein. ”Wil je ook daarbuiten filmen dan wordt het andere koek. Dan krijg je te maken met regels die gelden voor de openbare ruimte en moet je toestemming vragen bij de gemeente.