Bootcamp trekt kinderen naar natuurspeeltuin Doetebol

bootc

Aan de rand van Doetinchem is op initiatief van de buurt een lekker ruig belevingspark aangelegd, helemaal door de inwoners. In Natuurspeeltuin Doetebol geven trainers van OER-sport een gratis bootcamp voor kinderen. Dat is één van de activiteiten om het gebruik van de speelplek te stimuleren. ”Leuke plek, heftige klimtoestellen!”, zeggen de kinderen.

Super uitdagend

Het belevingspark ging in oktober 2017 officieel open en werd al snel populair. “Fantastische plek! Onze vent is er echt heel veel, vooral het nieuwe gedeelte met het water is favoriet,” zegt een moeder uit de buurt. Een vader van wat kleinere kinderen vertelt: “Onze kids van 3 en 5 hebben zich prima vermaakt ondanks de regen. Lekker klimmen, hangen, schommelen en hutten bouwen!” René Reumer is er blij mee. “Wij wilden alles super uitdagend maken en hebben daarbij de grenzen opgezocht. We zien dat de toestellen de kinderen prikkelen tot een eigen spel. Heel populair is het slingertouw dat we hoog in een boom hebben gehangen. Binnen twee maanden zat er een enorme uitgesleten plek op de heuvel.”

Jaarkalender activiteiten

Doetebol wil dat de natuurspeelplek bijdraagt aan de cohesie in de buurt en doet er van alles aan om betrokkenheid te creëren. “Naast mensen die zich inzetten voor aanleg en onderhoud hebben we een commissie gevormd die activiteiten bedenkt. Zo maken we een jaarkalender met lokale activiteiten en sluiten we aan bij landelijke initiatieven zoals de Nationale Buitenlesdag en ‘Grijs, groen & gelukkig’ van IVN. De gratis bootcamp voor kinderen is een eerste lokale activiteit. Hoe het ons lukt om dit gratis aan te bieden? Door win-win situaties te creëren en samen te werken met verschillende partijen. Zo wilde OER-sport voor buitensporttrainingen gebruik maken van ons terrein en spullen opslaan. Zij geven nu op diverse avonden trainingen. In ruil daarvoor vroegen wij ze een pilot met gratis bootcamp voor kinderen te doen. Daarmee willen we vooral proberen om kinderen te betrekken van ouders die geen geld hebben voor sport.”

“Populair is het slingertouw dat we hoog in een boom hebben gehangen”

Boomstammen tillen bij bootcamp

De eerste training was een succes. Rob Hartemink van OER-sport: “Bijna 20 kinderen waren er, dat is toch gaaf?! Mijn doel is om iedereen van de bank te krijgen om lekker buiten te gaan bewegen. OER-sport staat voor Outdoor En Running. Wij zijn een platform waar vijf trainers buitensporten aanbieden zoals wandelen, nordic walking, buiten-yoga en bootcamp. Doetebol is een toplocatie, een mooi stuk bos met speelaanleidingen die we in de bootcamp gebruiken om alle spiergroepen te trainen. De sporters trekken zich op aan hindernissen, tillen boomstammen en maken al klimmend gebruik van hoogteverschillen. Iedereen doet mee naar vermogen en als je ziet hoe blij ze zijn na de training! Daar doe ik het dan dus voor.”

Tips:

• Leg contact met professionele organisaties, zoals sportaanbieders en zorginstellingen
    • Help elkaar met gesloten beurzen, dan krijg je veel voor elkaar
    • Betrek iedereen bij de speelplek en vier de successen!
    • Lift voor activiteiten mee op bestaande initiatieven, zoals NL Doet of de Buitenspeeldag