Buma en Sena

Wettelijk is bepaald dat er premie betaald moet worden voor het draaien van muziek in het openbaar. Onder openbaar wordt alles verstaan, behalve het gebruik van muziek in huiselijke kring en besloten feesten, zoals bruiloften en verjaardagen. Een gezellige avond waar bijvoorbeeld alleen vrijwilligers van de speelplek welkom zijn, valt ook onder de term openbaar. Via LOS betaal je lagere premies.

BUMA en SENA
Voor het draaien van muziek

Als je muziek wil draaien, moet je zowel aan BUMA als aan SENA betalen. BUMA betaalt componisten, tekstschrijvers en muziekuitgeverijen (bedenkers), SENA de muzikanten en producenten (makers). Hieronder vind je de premies die je via LOS betaalt in 2024.

BUMA
Categorie 1: € 87,95 per jaar
Je organisatie heeft een eigen clubhuis of alleen een uitgifteloket waar de toezichthouder zit en een radio heeft staan. Of alleen in het clubhuis staat een radio aan of je organisatie heeft geen radio of andere muziek, maar uitsluitend, maximaal drie keer per jaar, een activiteit met muziek.

Categorie 2: € 424,98 per jaar
Je organisatie heeft een eigen clubhuis (100 m²). Maakt gebruik van achtergrondmuziek (radio, cd-speler etc.) bij clubactiviteiten, en heeft een aantal kinderactiviteiten per jaar, maximaal vijf keer, zoals: kinderdisco, karaoke, e.d. Volwassenenactiviteiten vallen hier niet onder.

Categorie 3: € 1.140,98 per jaar
Je organisatie heeft een eigen clubhuis (200 m²). Naast de speeltuinfunctie heeft je vereniging ook een buurtfunctie. Je vereniging maakt gebruik van achtergrondmuziek (radio, cd-speler etc.) en kinderdisco, karaoke, etc. voor de kinderen, maar ook feestavonden. Tevens is er amateurdans, minimaal drie verschillende activiteiten per jaar, zoals line-dancing of volksdansen etc.

SENA
Tarief per oppervlakte ruimte waar muziek klinkt:
t/m 100 m2 € 184,58 per jaar
101 t/m 200 m2 € 284,45 per jaar